Program edukacyjny do wystawy Soter Jaxa-Małachowski - marynista z Kresów

PRZEDSZKOLE, SZKOŁA PODSTAWOWA

„MORSKI WIDOCZEK”

Morze to ulubiony temat w twórczości Sotera Jaxa Małachowskiego.

Artysta chętnie malował czysty pejzaż morski ukazując jego zmienność, głębie i bogactwo kolorystyki.

Przedstawiał także sceny rodzajowe z rybakami, przystanie rybackie i kutry na morzu.

Zadania plastyczne jest inspirowane wystawą. Wykonujemy podkładki do notatek i nastrojowe lampiony.

 „PLAŻA PEŁNA PRZYGÓD”

W swoich kompozycjach Soter Jaxa – Małachowski przedstawiał liczne widoki morza, piaszczystych plaż, nadbrzeżne pasma wydm z nadmorską roślinnością.

Morze, wysokie fale rozlewające się na złocistej plaży… Tu naprawdę może się wydarzyć wiele ciekawych przygód. Wystawa jest punktem wyjścia do działań plastycznych. Zwiedzamy wystawę, analizujemy obrazy, wykonujemy własne prace.

Klasy 1 – 3

„BIAŁY ŻAGIEL”

Błękitne niebo, lekki wietrzyk – wymarzona sceneria. Przed plażowiczem otwiera się wyjątkowa perspektywa, w której jednocześnie uchwycone zostają bezkres wody i potęga słońca. Zwiedzamy wystawę, analizujemy obrazy, poznajemy wybrane zagadnienia i techniki plastyczne, wykonujemy własne prace.

„MORSKI WIDOCZEK”

Morze to ulubiony temat w twórczości Sotera Jaxa Małachowskiego.

Artysta chętnie malował czysty pejzaż morski ukazując jego zmienność, głębie i bogactwo kolorystyki.

Przedstawiał także sceny rodzajowe z rybakami, przystanie rybackie i kutry na morzu. Zadania plastyczne jest inspirowane wystawą. Wykonujemy podkładki do notatek i nastrojowe lampiony.

 „PLAŻA PEŁNA PRZYGÓD”

W swoich kompozycjach Soter Jaxa – Małachowski przedstawiał liczne widoki morza, piaszczystych plaż, nadbrzeżne pasma wydm z nadmorską roślinnością.

Morze, wysokie fale rozlewające się na złocistej plaży… Tu naprawdę może się wydarzyć wiele ciekawych przygód. Wystawa jest punktem wyjścia do działań plastycznych. Zwiedzamy wystawę, analizujemy obrazy, wykonujemy własne prace.

Klasy 4 - 6

 „MALUJ JAK…”

Soter Jaxa Małachowski znany jest przede wszystkim jako malarz morza. W ciągu swej długiej kariery artystycznej  podejmował również inne tematy. Należały do nich pejzaże, sceny rodzajowe, portrety.

Wybieramy dowolny obraz i wyobrażamy sobie co może się jeszcze na nim wydarzyć, jakie postacie, przedmioty, zwierzęta mogą sie pojawić. Opowiadamy ciąg dalszy własnej historii. Szukamy podobnych kolorów do spotykanych w obrazach na wystawie, wykonujemy własne prace.

„BIAŁY ŻAGIEL”

Błękitne niebo, lekki wietrzyk – wymarzona sceneria. Przed plażowiczem otwiera się wyjątkowa perspektywa, w której jednocześnie uchwycone zostają bezkres wody i potęga słońca. Zwiedzamy wystawę, analizujemy obrazy, poznajemy wybrane zagadnienia i techniki plastyczne, wykonujemy własne prace.

„WIELKI BŁĘKIT”

Artystyczna podróż nad Bałtyk, Adriatyk i Morze Tyrreńskie śladami malarskich wypraw  Sotera Jaxa Małachowskiego – mistrza w przedstawianiu morskiego żywiołu.

Morze to szczególny żywioł. W czasie sztormu może być groźne i niszczycielskie. W pogodny dzień wydaje się łagodne, spokojne, kojący szum fal potrafi zahipnotyzować i wprowadzić w kontemplacyjny nastrój. To ćwiczenie plastyczne polega na wykonaniu studium spokojnego lub wzburzonego morza. Zastanawiamy się jak za pomocą farby ukazać zmarszczki i falowanie jego powierzchni.

„MALUJEMY PEJZAŻE WODNE”

Woda niezależnie czy tworzy kałuże, strumyk, rzekę, ocean ma tę samą, podstawową właściwość jest bezbarwna i przeźroczysta, niemal niewidoczna, jak zatem przedstawić ją na obrazie? Jak namalować wodę, która jest tak zmienna i kapryśna? Jak pokazać jej bogactwo i głębię? Jak oddać na obrazie jej charakterystyczne właściwości. Zwiedzamy wystawę, analizujemy obrazy. Wyruszamy w plener, wykonujemy własne prace.

GIMNAZJUM

„WIELKI BŁĘKIT”

Morze to szczególny żywioł. W czasie sztormu może być groźne i niszczycielskie. W pogodny dzień wydaje się łagodne, spokojne, kojący szum fal potrafi zahipnotyzować i wprowadzić w kontemplacyjny nastrój. To ćwiczenie polega na wykonaniu studium spokojnego lub wzburzonego morza. Zastanawiamy się jak za pomocą farby ukazać zmarszczki i falowanie jego powierzchni.

„NIEBIESKI ODCIEŃ MELANCHOLII”

Zwiedzamy wystawę, analizujemy obrazy, poznajemy techniki malarskie, podstawowe zagadnienia o barwie, ich wzajemne zależności i oddziaływanie na emocje. Kolor niebieski, jego odcienie wydają się idealne do odtwarzania barwy morza i nieba. Ćwiczenie plastyczne polega na wykonaniu pracy w odcieniach błękitu  i ma na celu ukazanie emocji jakie może wzbudzić kolor niebieski.

„MALUJEMY PEJZAŻE WODNE”

Woda niezależnie czy tworzy kałuże, strumyk, rzekę, ocean ma tę samą, podstawową właściwość jest bezbarwna i przeźroczysta, niemal niewidoczna, jak zatem przedstawić ją na obrazie? Jak namalować wodę, która jest tak zmienna i kapryśna? Jak pokazać jej bogactwo i głębię? Jak oddać na obrazie jej charakterystyczne właściwości. Zwiedzamy wystawę, analizujemy obrazy. Wyruszamy w plener, wykonujemy własne prace.

SZKOŁA ŚREDNIA

„WIELKI BŁĘKIT”

Morze to szczególny żywioł. W czasie sztormu może być groźne i niszczycielskie. W pogodny dzień wydaje się łagodne, spokojne, kojący szum fal potrafi zahipnotyzować i wprowadzić w kontemplacyjny nastrój. To ćwiczenie polega na wykonaniu studium spokojnego lub wzburzonego morza. Zastanawiamy się jak za pomocą farby ukazać zmarszczki i falowanie jego powierzchni, wysoką falę i spienioną wodę.

„NIEBIESKI ODCIEŃ MELANCHOLII”

Zwiedzamy wystawę, analizujemy obrazy, poznajemy techniki malarskie, podstawowe zagadnienia o barwie, ich wzajemne zależności i oddziaływanie na emocje. Kolor niebieski , jego odcieni wydaja się idealne do odtwarzania barwy morza i nieba. Ćwiczenie plastyczne polega na wykonaniu pracy w odcieniach błękitu  i ma na celu ukazanie emocji jakie może wzbudzić kolor niebieski.

„MALUJEMY PEJZAŻE WODNE”

Woda niezależnie czy tworzy kałuże, strumyk, rzekę, ocean ma tę samą, podstawową właściwość jest bezbarwna i przeźroczysta, niemal niewidoczna, jak zatem przestawić ją na obrazie? Jak namalować wodę, która jest tak zmienna i kapryśna? Jak pokazać jej bogactwo i głębię? Jak oddać na obrazie jej charakterystyczne właściwości. Zwiedzamy wystawę, analizujemy obrazy. Wyruszamy w plener, wykonujemy własne prace.

 

bk