Muzeum Kresów w Lubaczowie

„Hucuł w polu” już po pracach konserwatorskich

Obraz „Hucuł w polu” został zakupiony w 2024 r. przez Muzeum Kresów w Lubaczowie od osoby prywatnej i od razu trafił do naszej Pracowni Konserwatorskiej. Przedstawienie obrazuje wizję codziennego życia na tle klimatycznego krajobrazu. Charakteryzuje się szczegółowym wizerunkiem mężczyzny w stroju huculskim. Obraz był dotąd niepublikowany, jedynie jako wydruk – pocztówka. Analiza sposobu malowania oraz porównania z analogiami o pewnym autorstwie pozwala przypuszczać, że powstał spod pędzla Seweryna Leopolda Obsta (ur. w 1847 r. na Pokuciu – zm. w 1917 r. w Lwowie). Szczątki sygnatury można zaobserwować w dolnym prawym rogu; powielają się z sygnaturą na w.w. pocztówce. Data powstania przypada najpewniej na 1911 r. Dotychczasowy właściciel zapewnia, że obraz był przekazywany w rodzinie z pokolenia na pokolenie, zakupiony przez przodków bezpośrednio u malarza.

Seweryn Leopold Obst to absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. W 1874 r. powrócił w rodzinne strony – na Pokucie. Zamieszkał na kilka lat wśród Hucułów, m.in. w Żabiem nad Czeremoszem Czarnym i Jaremczu, co zapoczątkowało zamiłowanie do tamtejszej kultury ludowej, nie tylko poprzez malarstwo czy rysunek, ale również pisanie książek i zbieranie wyrobów tamtejszej ludności.

Obraz „Hucuł w polu” ze względu na zagrażający stan zachowania wymagał pilnej interwencji konserwatorskiej. Malowany na płótnie fabrycznym z cieniutko nałożoną zaprawą i niezabezpieczony werniksem, narażony na bezpośrednie działanie wilgoci od dołu oraz zmienne warunki temperaturowo wilgotnościowe, które znacząco wpłynęły na istniejące zniszczenia. Płaszczyzna pofalowana, płótno obwisłe, powierzchnia malowidła zszarzała, pociemniała, zabrudzona, będąca wynikiem upływającego czasu i działania mikroorganizmów, jednak kompozycja czytelna. Liczne ubytki warstwy zaprawy wraz z warstwą malarską do płótna, głównie w dolnych partiach, odspojenia ww. warstw wymagające natychmiastowego podklejenia. Dodatkowo w dwóch miejscach widoczne duże rozdarcia, które podczas prac zostały uzupełnione płóciennymi protezami oraz wzmocnione mostkowaniem. Obraz zdjęto z krosien o nieregularnym kształcie, oczyszczono z zabrudzeń powierzchniowych od lica i odwrocia, rozprasowano. Następnie delikatne płótno wzmocniono dublażem na Bevę film i naciągnięto na nowe krosna. Kity powleczono roztworem szelaku, a całą powierzchnię zabezpieczono werniksem retuszerskim, by scalić kolorystycznie ubytki. Na koniec lico pokryto wyrównującym stopień wybłyszczenia werniksem satynowym.

Zwieńczeniem prac było dobranie odpowiedniej ramy, która pozwoliła na wydobycie wartości artystycznych dzieła i podkreślić jego znaczenie dla tworzonej kolekcji kresowego malarstwa w zbiorach Muzeum Kresów w Lubaczowie.

Anita Kuchta-Kurasińska

ZAPRASZAMY DO ODWIEDZIN

ul. Jana III Sobieskiego 4
37-600 Lubaczów

ul. Jana III Sobieskiego 4
37-600 Lubaczów

Radruż 13
37-620 Horyniec-Zdrój

Nowe Brusno 103
37-620 Horyniec-Zdrój

Skip to content